Wózek widłowy kojarzony jest przede wszystkim z pracami magazynowymi, znany jest z hurtowni czy marketów budowlanych. Jego rolą jest przede wszystkim funkcja ładowania i rozładowywania towaru oraz jego porządkowanie. Jego niewielkie gabaryty w stosunku do możliwości udźwigu, w połączeniu z niesamowitą zwrotnością i mobilnością, czynią go idealnym pojazdem do wszelkiego typu prac na hali.
Swoją nazwę zawdzięcza tak zwanym widłom, czyli dwóm metalowym przedłużeniom, których zadaniem jest precyzyjnie zakotwiczyć towar, który w tym celu umieszczony jest na palecie. Standaryzacja sprawiła, że wózek widłowy doskonale współpracuje z każdą europaletą. Dzięki takiemu połączeniu przewożenie wszelkich towarów staje się formalnością. Udźwig wózka przyjmuje różną wartość, zależnie od jego mocy, rozmiaru i możliwości. Maksymalną masę ładunku dla danego wózka oblicza się biorąc pod uwagę dwa parametry: wysokość, na którą możemy podnieść towar oraz odległość środka ciężkości ładunku od czoła wideł. I tak w zależności od sytuacji, ten sam wózek, jeśli unosi towar na wysokość 3,5 metra, a odległość środka ciężkości od czoła wideł wynosi 800 mm, podniesie do 1 tony, ale już do wysokości 1,5 metra podniesie 1,4 tony, a do 5 metrów już tylko 0,7 tony. Niezwykle istotną funkcjonalnością przy wózku widłowym jest tak zwany wolny skok. Ważnym aspektem jest to, że wózki widłowe są bardzo proste w naprawie, więc jeśli nastąpi awaria, to usunie się ją szybko, ponieważ części są dostępne od ręki u wielu sprzedawców takich jak Euro Części.
Co oznacza wolny skok w wózku widłowym?
Ważnym elementem budowy wózka widłowego, poza oczywistymi widłami, jest tak zwany maszt. Maszt jest rodzajem wysięgnika, do którego są przymocowane widły do wózków widłowych. To on odpowiada, za podniesienie towaru na daną wysokość. Im dłuższy jest maszt, tym wyżej jesteśmy w stanie unieść ładunek. Wyróżnia się klasyczny maszt Simplex, który ma niewielki zakres ruchu, typowy dla wózków paletowych; maszt Duplex, który montowany jest w wózkach służących do ładowania towaru na średniej wysokości, a sam wysięgnik bazuje na podnośniku siłowym; oraz Triplex oparty o dwie ramy wewnętrzne, który służy do ładowania na jak najwyższe wysokości. Jednak nie zawsze jest możliwość, aby maszt wysunąć. Wówczas przydaje się funkcja wolnego skoku. Gdy nie można podnieść masztu, a towar należy podnieść na zadaną wysokość, wykorzystuje się funkcję wolnego skoku, która podnosi widły bez konieczności rozsuwania masztu. Dzięki temu wózek staje się bardziej mobilny w miejscach bardzo ciasnych i niskich, ograniczających możliwości klasycznego wózka z masztem. I tym właśnie charakteryzuje się wózek widłowy z wolnym skokiem, że nim jeszcze w ruch pójdzie podnośnik siłowy, wynoszący widły, można do pewnej wysokości, najczęściej samego wózka, je unieść i wjechać z towarem wszędzie tam, gdzie wjedzie sam pojazd.
Zobacz również: Jak często serwisować wózki widłowe?